Постійно діюча
науково-дослідницька лабораторія інклюзивної освіти дітей з особливими
освітніми потребами КЗ «ЗОІППО» ЗОР на виконання наказу № 205 Департаменту
освіти і науки, молоді та спорту Запорізької облдержадміністрації від
25.02.2013 року «Про проведення моніторингових досліджень стану інклюзивної
освіти в навчальних закладах Запорізької області» надсилає узагальнені
результати. Згідно мети моніторингу, ми приділили особливу увагу кількісним
показникам, що відображують реальний стан освіти в Запорізькій області та
кількість дітей з особливими потребами, що вже включені в загальноосвітній
простір.
В опитуванні прийняли участь 338 дошкільних та 524 загальноосвітніх
навчальних закладів. Кількість дітей, що навчаються в системі загальноосвітніх
навчальних закладів Запорізької області у 2012-2013 навчальному році - 182953 дитини. Із них 45435 – дошкільного та 137518 – шкільного віку. Середня
наповнюваність класів у ЗНЗ складає до 16
дітей, та у ДНЗ - 20 дітей. Найменша кількість дітей у ДНЗ
Запорізького району (14 осіб), найбільша у Вільнянському (28 осіб). У ЗНЗ найменші класи у Веселівському районі (8 осіб), найбільші у м. Мелітополь
(27 осіб).
З метою виявлення дітей з
особливими освітніми потребами, що вже навчаються в системі загальноосвітніх
закладів, був введений блок питань, що стосується перебування та навчання в
загальноосвітніх закладах Запорізької області дітей з різного роду вадами та
порушеннями. Згідно з методичними рекомендаціями Про організацію навчання в
інклюзивному класі, нами були виділені основні порушення за нозологіями: зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелекту,
мовлення, складні вади розвитку та окремо виділений ранній дитячий аутизм.
Згідно з результатами моніторингу
загальна кількість дітей, що мають різноманітні порушення та навчаються в
системі загальноосвітніх навчальних закладів, складає 13 529 осіб дошкільного
та шкільного віку, або 9,81% від загальної кількості дітей.
Порушення у дітей дошкільного
віку, що відвідують ДНЗ Запорізької області, згідно моніторингу 2013 року мають
наступні кількісні показники. Усього 5083 дитини або
11,18% від загальної
кількості вихованців.
Порушення мовлення – 2807 дитини
Порушення опорно-рухового апарату-1162 дітей
Порушення зору-448 дітей
Порушення інтелекту - 383 дитини
Складні порушення -235 дитиниАутизм - 16 дітей
Згідно з результатами опитування
у ЗНЗ Запорізької області було виявлено 8446 дітей з різними порушеннями або
6,12% від загальної кількості учнів:
Порушення зору-3015 дітей
Порушення опорно-рухового апарату-2296 дітей
Порушення мовлення – 1649 дітей
Порушення інтелекту - 1072 дитини
Складні порушення -137 дітей
Аутизм - 45 дітей
Тобто, порівняно з дошкільним
віком, діти, що навчаються в ЗНЗ мають більше порушень, пов’язанних з зором та вадами опорно -рухового апарату.
Метою моніторингу було виявлення
потенціалу Запорізької області у створенні та впровадженні системи інклюзивного
навчання, тому увагу в опитуванні було приділено показникам готовності навчальних
закладів до співпраці з іншими державними та приватними організаціями, що
безпосередньо пов’язані з навчанням та підтримкою дітей з особливими освітніми
потребами (ООП). Перший блок відносився до питань територіальної віддаленості
навчальних закладів від потенційних партнерів, другий – їх архітектурній
доступності.
За результатами опитування 41,39%
навчальних закладів віддалені від організацій-партнерів більше ніж на 1500
метрів, що ускладнює можливість частих контактів, обміну досвідом та співпраці.
Особливо важкою ситуація є у віддалених районах Запорізької області. Це
пов’язано з відсутністю медичної інфраструктури, наявністю благодійних організацій
підтримки, соціальної реабілітації тільки у великих містах та районних центрах.
Згідно з опитуванням респондентів
щодо архітектурної доступності, то найскладніша ситуація – з наявністю
спеціально обладнаних приміщень для занять (лише у 98 закладах освіти),
майданчиків та пришкільних ділянок (28 закладів освіти) та транспортних засобів
для доставки дітей з ООП (18 засобів для ЗНЗ, 0 для ДНЗ). Навчальні заклади
Запорізької області на 32,72% обладнані пандусами, у великих містах та
райцентрах є заклади зі спеціальними приміщеннями для роботи фахівців (медичні кабінети,
кабінети психолога, логопеда) – м.Запоріжжя, м.Мелітополь, Бердянський р-н,
Куйбишевський р-н. Не вирішеним залишається питання з обладнанням спеціальних
приміщень для дітей з ООП (санвузли, кімнати релаксації, сходи, зали для занять
ЛФК).
Метою інклюзивної освіти, згідно
з висновками фахівців, є створення рівних умов для навчання та соціалізації
дітей незалежно від їх психофізичних особливостей. Задля реалізації цієї мети
необхідно створювати постійну професійну підтримку та супровід навчання в
системі загальноосвітніх навчальних закладів, заохочуючи до процесу
спеціалістів, батьків та волонтерів.
Наявність достатньої кількості
кваліфікованих спеціалістів корекційного напрямку – запорука успішності
інклюзивного процесу. Нажаль, в Запорізькій області ситуація з наявністю
спеціалістів з корекційної педагогіки, медичних працівників та фахівців
психологічного супроводу дуже складна.
Спеціалісти в ЗНЗ Запорізької
області
Логопед- 62
Психолог - 298
Соціальний педагог - 243
Спеціаліст ЛФК - 25
Лікар - 39
Асистент вчителя - 2
Дефектолог - 4
Інші (медичний персонал)-119
Відсутність профільних
спеціалістів з організації навчання для дітей з порушенням зору, інтелекту та
опорно-рухового апарату ускладнює процес успішного навчання та соціалізації
дітей з ООП в загальноосвітніх закладах Запорізької області. При наявності
великої кількості дітей з виявленими та невиявленими порушеннями мовлення районні
відділи освіти Запорізької області, нажаль, недостатньо приділяють уваги
створенню та підтримці мережі логопедичних пунктів у шкільних та дошкільних
закладах.
В дошкільних закладах ситуація краща,
враховуючи в середньому невелику кількість дітей, що спілкуються та навчаються
під керівництвом одного чи двох педагогів.
Логопед- 129
Психолог - 174
Соціальний педагог - 52
Спеціаліст ЛФК - 40
Лікар - 80
Асистент вчителя - 3
Дефектолог - 66
Інші (медичний персонал)-120
На основі отриманих під час
моніторингу даних можна зробити висновок, що найгострішою проблемою для ДНЗ є
відсутність достатньої кількості кваліфікованих вузьких фахівців (9 районів
Запорізької області не мають спеціалістів з корекції мовленнєвих порушень),
спеціалістів реабілітологів з фізичного виховання (40 спеціалістів на область).
На першому місті серед порушень у дітей, що відвідують дитячі навчальні заклади
Запорізької області, є порушення мовлення та опорно-рухового апарату. Без
супроводу профільних спеціалістів процес успішного навчання таких дітей
ускладнюється.
Отже, дошкільні та
загальноосвітні навчальні заклади Запорізької області вже працюють з великою
кількістю дітей з особливими освітніми потребами, але умови надання
кваліфікованої педагогічної та корекційної допомоги, супроводу цієї категорії
вихованців не відповідають вимогам Порядку організації інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах (Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. N 872
).
Наступний блок опитування був
присвячений готовності та відповідності педагогічного составу навчальних
закладів Запорізької області до запровадження інклюзивного навчання й
ефективної роботи з навчання дітей з ООП в масовій школі.
Узагальнені відповіді (80%)
респондентів:
Колектив навчального закладу не
повністю готовий до включення в освітній простір дітей з ООП за причини
недостатньої інформованості, відсутності матеріально-технічної бази, методичної
підтримки та спеціальних навичок. Але процес включення особливих дітей в
загальноосвітній простір є необхідним у зв’язку з підвищенням кількості дітей з
різними захворюваннями, чиї батьки вимагають навчання для своїх дітей у
загальноосвітніх закладах за місцем проживання.
Дошкільні та загальноосвітні
навчальні заклади Запорізької області в цілому готові до реформування існуючої
системи освіти, включення дітей з ООП до навчального процесу за умов:
перепідготовки педагогічних кадрів, створення матеріально-технічної бази,
педагогічної та методичної підтримки фахівців, розробки законодавчої бази.
Узагальнення результатів
моніторингу дозволило зробити наступні висновки.
Впровадження інклюзивної освіти в
Запорізькій області розпочато на рівні експериментальних майданчиків або за
власною ініціативою педагогічних колективів. Тобто на сьогоднішній день в загальноосвітніх
навчальних закладах та дошкільних закладах Запорізької області вже навчається
13529 дітей, що мають особливі освітні потреби. Їх навчання проводиться за
стандартною програмою, з частковою адаптацією до їх можливостей і потреб.
Результативність такого навчання достатньо низька (за відгуками респондентів),
але відсоток соціалізації дітей з ООП в дошкільно-шкільну спільноту складає
близько 90%.
Основними напрямки впровадження та
розвитку ідеї інклюзивної освіти в Запорізькій області є:
- Проведення тижнів інформування про систему інклюзивної освіти для
загальноосвітніх навчальних закладів з метою коректного донесення ідеї та
мети інклюзивної освіти педагогічній спільноті.
- Налагодження партнерських відношень між відділами освіти та охорони
здоров’я Запорізької області.
- Проведення зустрічей з батьками потенційних учнів закладів дошкільної
та шкільної освіти з метою інформування про існуючі системи навчання та
виховання, створення позитивного іміджу інклюзивної освіти в Запорізькій
області.
- Стимулювання шкіл та дошкільних закладів освіти до відкриття класів та
груп інклюзивного навчання дітей з ООП. Поступове створення матеріально-технічної
бази, методичної та консультаційної підтримки.
- Проведення круглих столів для представників відділів освіти
Запорізької області, благодійних фондів, неурядових організації, які
займаються питаннями підтримки дітей з ООП з метою налагодження
партнерських стосунків.
- Створення волонтерської бази із батьків дітей з ООП, що вже
навчаються, або планують навчатися в загальноосвітніх та дошкільних закладах
Запорізької області, студентів коледжів та вищих навчальних закладів з
метою впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти.
- Створення єдиної бази дошкільних та загальноосвітніх навчальних
закладів Запорізької області, які вже працюють або планують працювати за
системою інклюзивного навчання з метою узагальнення досвіду роботи,
поширення ідеї інклюзивного навчання в інших закладах Запорізької області.
Гол.
Науковий співробітник Лабораторії інклюзивної освіти
КЗ «ЗОІППО»
ЗОР Лупінович К.С.
236-30-98
Комментариев нет:
Отправить комментарий