Інклюзіяу школі

Результати моніторингу стану інклюзивної освіти в Запорізькій області у 2012-2013 навчальних роках.

Постійно діюча науково-дослідницька лабораторія інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами КЗ «ЗОІППО» ЗОР на виконання наказу № 205 Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької облдержадміністрації від 25.02.2013 року «Про проведення моніторингових досліджень стану інклюзивної освіти в навчальних закладах Запорізької області» надсилає узагальнені результати. Згідно мети моніторингу, ми приділили особливу увагу кількісним показникам, що відображують реальний стан освіти в Запорізькій області та кількість дітей з особливими потребами, що вже включені в загальноосвітній простір.
В опитуванні прийняли участь 338 дошкільних та 524 загальноосвітніх навчальних закладів. Кількість дітей, що навчаються в системі загальноосвітніх навчальних закладів Запорізької області у 2012-2013 навчальному році - 182953 дитини. Із них 45435 – дошкільного та 137518 – шкільного віку. Середня наповнюваність класів у ЗНЗ складає до 16 дітей, та у ДНЗ - 20 дітей. Найменша кількість дітей у ДНЗ Запорізького району (14 осіб), найбільша у Вільнянському (28 осіб). У ЗНЗ найменші класи у Веселівському районі (8 осіб), найбільші у м. Мелітополь (27 осіб).
З метою виявлення дітей з особливими освітніми потребами, що вже навчаються в системі загальноосвітніх закладів, був введений блок питань, що стосується перебування та навчання в загальноосвітніх закладах Запорізької області дітей з різного роду вадами та порушеннями. Згідно з методичними рекомендаціями Про організацію навчання в інклюзивному класі, нами були виділені основні порушення за нозологіями: зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелекту, мовлення, складні вади розвитку та окремо виділений ранній дитячий аутизм.
Згідно з результатами моніторингу загальна кількість дітей, що мають різноманітні порушення та навчаються в системі загальноосвітніх навчальних закладів, складає 13 529 осіб дошкільного та шкільного віку, або 9,81% від загальної кількості дітей. 
Порушення у дітей дошкільного віку, що відвідують ДНЗ Запорізької області, згідно моніторингу 2013 року мають наступні кількісні показники. Усього 5083 дитини або 

11,18% від загальної кількості вихованців.
Порушення мовлення – 2807 дитини
Порушення опорно-рухового апарату-1162 дітей
Порушення зору-448 дітей
Порушення інтелекту - 383 дитини
Складні порушення -235 дитиниАутизм - 16 дітей
Згідно з результатами опитування у ЗНЗ Запорізької області було виявлено 8446 дітей з різними порушеннями або 6,12% від загальної кількості учнів:

Порушення зору-3015 дітей
Порушення опорно-рухового апарату-2296 дітей
Порушення мовлення – 1649 дітей
Порушення інтелекту - 1072 дитини
Складні порушення -137 дітей
Аутизм - 45 дітей
Тобто, порівняно з дошкільним віком, діти, що навчаються в ЗНЗ мають більше порушень, повязанних з зором та вадами опорно -рухового апарату.
Метою моніторингу було виявлення потенціалу Запорізької області у створенні та впровадженні системи інклюзивного навчання, тому увагу в опитуванні було приділено показникам готовності навчальних закладів до співпраці з іншими державними та приватними організаціями, що безпосередньо пов’язані з навчанням та підтримкою дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Перший блок відносився до питань територіальної віддаленості навчальних закладів від потенційних партнерів, другий – їх архітектурній доступності.
За результатами опитування 41,39% навчальних закладів віддалені від організацій-партнерів більше ніж на 1500 метрів, що ускладнює можливість частих контактів, обміну досвідом та співпраці. Особливо важкою ситуація є у віддалених районах Запорізької області. Це пов’язано з відсутністю медичної інфраструктури, наявністю благодійних організацій підтримки, соціальної реабілітації тільки у великих містах та районних центрах.
Згідно з опитуванням респондентів щодо архітектурної доступності, то найскладніша ситуація – з наявністю спеціально обладнаних приміщень для занять (лише у 98 закладах освіти), майданчиків та пришкільних ділянок (28 закладів освіти) та транспортних засобів для доставки дітей з ООП (18 засобів для ЗНЗ, 0 для ДНЗ). Навчальні заклади Запорізької області на 32,72% обладнані пандусами, у великих містах та райцентрах є заклади зі спеціальними приміщеннями для роботи фахівців (медичні кабінети, кабінети психолога, логопеда) – м.Запоріжжя, м.Мелітополь, Бердянський р-н, Куйбишевський р-н. Не вирішеним залишається питання з обладнанням спеціальних приміщень для дітей з ООП (санвузли, кімнати релаксації, сходи, зали для занять ЛФК).
Метою інклюзивної освіти, згідно з висновками фахівців, є створення рівних умов для навчання та соціалізації дітей незалежно від їх психофізичних особливостей. Задля реалізації цієї мети необхідно створювати постійну професійну підтримку та супровід навчання в системі загальноосвітніх навчальних закладів, заохочуючи до процесу спеціалістів, батьків та волонтерів.
Наявність достатньої кількості кваліфікованих спеціалістів корекційного напрямку – запорука успішності інклюзивного процесу. Нажаль, в Запорізькій області ситуація з наявністю спеціалістів з корекційної педагогіки, медичних працівників та фахівців психологічного супроводу дуже складна.
Спеціалісти в ЗНЗ Запорізької області

Логопед- 62
Психолог - 298
Соціальний педагог - 243
Спеціаліст ЛФК - 25
Лікар - 39
Асистент вчителя - 2
Дефектолог - 4
Інші (медичний персонал)-119
Відсутність профільних спеціалістів з організації навчання для дітей з порушенням зору, інтелекту та опорно-рухового апарату ускладнює процес успішного навчання та соціалізації дітей з ООП в загальноосвітніх закладах Запорізької області. При наявності великої кількості дітей з виявленими та невиявленими порушеннями мовлення районні відділи освіти Запорізької області, нажаль, недостатньо приділяють уваги створенню та підтримці мережі логопедичних пунктів у шкільних та дошкільних закладах.
В дошкільних закладах ситуація краща, враховуючи в середньому невелику кількість дітей, що спілкуються та навчаються під керівництвом одного чи двох педагогів.
Логопед- 129
Психолог - 174
Соціальний педагог - 52
Спеціаліст ЛФК - 40
Лікар - 80
Асистент вчителя - 3
Дефектолог - 66
Інші (медичний персонал)-120
На основі отриманих під час моніторингу даних можна зробити висновок, що найгострішою проблемою для ДНЗ є відсутність достатньої кількості кваліфікованих вузьких фахівців (9 районів Запорізької області не мають спеціалістів з корекції мовленнєвих порушень), спеціалістів реабілітологів з фізичного виховання (40 спеціалістів на область). На першому місті серед порушень у дітей, що відвідують дитячі навчальні заклади Запорізької області, є порушення мовлення та опорно-рухового апарату. Без супроводу профільних спеціалістів процес успішного навчання таких дітей ускладнюється.
Отже, дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади Запорізької області вже працюють з великою кількістю дітей з особливими освітніми потребами, але умови надання кваліфікованої педагогічної та корекційної допомоги, супроводу цієї категорії вихованців не відповідають вимогам Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. N 872 ).
Наступний блок опитування був присвячений готовності та відповідності педагогічного составу навчальних закладів Запорізької області до запровадження інклюзивного навчання й ефективної роботи з навчання дітей з ООП в масовій школі.
Узагальнені відповіді (80%) респондентів:
Колектив навчального закладу не повністю готовий до включення в освітній простір дітей з ООП за причини недостатньої інформованості, відсутності матеріально-технічної бази, методичної підтримки та спеціальних навичок. Але процес включення особливих дітей в загальноосвітній простір є необхідним у зв’язку з підвищенням кількості дітей з різними захворюваннями, чиї батьки вимагають навчання для своїх дітей у загальноосвітніх закладах за місцем проживання.
Дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади Запорізької області в цілому готові до реформування існуючої системи освіти, включення дітей з ООП до навчального процесу за умов: перепідготовки педагогічних кадрів, створення матеріально-технічної бази, педагогічної та методичної підтримки фахівців, розробки законодавчої бази.
Узагальнення результатів моніторингу дозволило зробити наступні висновки.
Впровадження інклюзивної освіти в Запорізькій області розпочато на рівні експериментальних майданчиків або за власною ініціативою педагогічних колективів. Тобто на сьогоднішній день в загальноосвітніх навчальних закладах та дошкільних закладах Запорізької області вже навчається 13529 дітей, що мають особливі освітні потреби. Їх навчання проводиться за стандартною програмою, з частковою адаптацією до їх можливостей і потреб. Результативність такого навчання достатньо низька (за відгуками респондентів), але відсоток соціалізації дітей з ООП в дошкільно-шкільну спільноту складає близько 90%.
Основними напрямки впровадження та розвитку ідеї інклюзивної освіти в Запорізькій області є:
  1. Проведення тижнів інформування про систему інклюзивної освіти для загальноосвітніх навчальних закладів з метою коректного донесення ідеї та мети інклюзивної освіти педагогічній спільноті.
  2. Налагодження партнерських відношень між відділами освіти та охорони здоров’я Запорізької області.
  3. Проведення зустрічей з батьками потенційних учнів закладів дошкільної та шкільної освіти з метою інформування про існуючі системи навчання та виховання, створення позитивного іміджу інклюзивної освіти в Запорізькій області.
  4. Стимулювання шкіл та дошкільних закладів освіти до відкриття класів та груп інклюзивного навчання дітей з ООП. Поступове створення матеріально-технічної бази, методичної та консультаційної підтримки.
  5. Проведення круглих столів для представників відділів освіти Запорізької області, благодійних фондів, неурядових організації, які займаються питаннями підтримки дітей з ООП з метою налагодження партнерських стосунків.
  6. Створення волонтерської бази із батьків дітей з ООП, що вже навчаються, або планують навчатися в загальноосвітніх та дошкільних закладах Запорізької області, студентів коледжів та вищих навчальних закладів з метою впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти.
  7. Створення єдиної бази дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів Запорізької області, які вже працюють або планують працювати за системою інклюзивного навчання з метою узагальнення досвіду роботи, поширення ідеї інклюзивного навчання в інших закладах Запорізької області.

Гол. Науковий співробітник Лабораторії інклюзивної освіти
КЗ «ЗОІППО» ЗОР Лупінович К.С.

236-30-98

Комментариев нет:

Отправить комментарий